Elly och Nadja gungar.

Elly och Nadja har blivit så stora.

Framsteg vid 7 månaders ålder:
  • Kryper. Elly krälade visserligen i början (men det gick jätte snabbt) men kryper på knäna nu.
  • Sätter sig upp själva och sitter stadigt.
  • Nadja börjar jollra tvåstavigt. Elly började redan vid lite mer än 6 månader.
Framsteg vid 8 månadersålder:
  • Klättrar själv upp på en låg säng (ca 3 dm hög).
  • Reser sig upp mot möbler till helt stående.
  • Nadja klappar händerna när man ber henne.. eller när hon vill ha berömm.
  • Nadja kan kasta en liten boll.

Elly och Nadja utvecklas väldigt lika. Det skiljer oftast max en vecka eller två på när de lär sig en sak. Men det finns två saker som brukar skilja dem åt:
  1. Nadja börjar lära sig en sak väldigt tidigt. Men det tar tid innan hon blir riktigt bra. Elly börjar lite senare, men blir bra väldigt snabbt.
  2. Nadja gör en ny sak för att göra saken. T.ex. ställer hon sig upp för att hon vill stå. Elly gör en ny sak för att göra något. T.ex. ställer hon sig upp för att nå en leksak. Elly har alltid varit lite pryltokig och jag tror det är det som driver henne.

Det är kul att de utvecklas. Men vilket liv det är på dem. Det är inte ens stilla i två sekunder. Man får slänga till dem något nytt och riktigt intressant om man vill hinna med en kopp kaffe.
Först drar Elly i väg och sen skyndar Nadja efter. De hänger i hop de där två och helst ska det delas på samma kvadrat decimeter. Det är ont om respekt för det personliga utrymmet och det krälas båda över, under och emellan utan några som helst restriktioner. Nadja har dessutom fått en ny hobby; att smiska Elly och Elly kontrar med att försöka suga på hennes hälar och knän. De kan verkligen roa varanndra.. och reta varanndra. Tack och lov är de ganska härdade och det är inte ofta de protesterar mot varandras, ibland hårdhänta, behandling.

Så här går det när man inte kan sitta still. Då åker man i lådan;-)



Det är trist här. Får jag hoppa in till dig syrran?




I dag var vi uten en stund på kvällen, innan läggdags. Vi gick till lekparken utanför förskolan Balder och testade babygungorna. Ja, någon större sving vågade vi oss inte på (och tur är väl det) men de fick provsitta iaf och åka lite fram och tillbaka. Det var skoj!

Nadja hänger!


Elly hänger!



Elly och Nadja har föressten fått flytta till sitt egna delade rum. Det är andra natten de sover där nu och det har inte varit några som helst problem. De sover lika bra som hos oss. Eller kanske t.o.m. bättre. Nu väcker inte vi dem.

Thå thöta, mina älskade små hjärtan!

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Sandrah

visst e det kul när de lär sig en massa o utvecklas? :)

2008-07-14 @ 07:46:48
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: Moster Kicki

men kära nån, jag måste ta mig hem och hälsa på så fort jag bara kan!! :D

2008-07-14 @ 14:58:29
Postat av: Malin

Åh vad typiskt. Jag tänkte komma över och hälsa på imorgon men nu har jag blivit sjuk, igen! Jag trodde inte det ens var möjligt att bli sjuk så många gånger i rad. Vill ju inte smitta kexen :/

2008-07-16 @ 16:08:02
URL: http://mjaui.blogg.se/
Postat av: emma

åååhh. dom är ju så söta. man blir ju nästan inte klok. ;)

2008-07-19 @ 01:45:46
URL: http://eembla.blogg.se/
Postat av: emma

mm, verkligen. :D

jaa, jag får ta och göra det! va riktigt längesen nu! :(

2008-07-30 @ 14:09:29
URL: http://eembla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0