En början och lite historia.

Så kom då den här dagen tillslut. Jag har skaffat mig en blogg. Det är alltid samma sak. Något blir populärt och jag vägrar befatta mig med det. Men förr eller senare så inser jag att det kanske är något att ha ändå. Så då är man med ändå, men sist.

Bloggen heter Mina 2 hjärtan men syftar inte på någon läskig åkomma utan på mina barn. Tvillinflickorna Elly och Nadja. Första gången vi såg dem var på ett tidigt ultraljud i graviditetsvecka 8 och då kunde man inte se så mycket mer än två tickande hjärtan och sen dess har vi kallat dem det. Våra små, små hjärtan. Men nu är det förståss så mycket mer än så.
De föddes i graviditetsvecka 37+5, dvs fullgångna, den 29 oktober 2007. Elly kom först och hon vägde 2585g och var 48 cm lång. Nadja kom 10 minuter efter och vägde 2750g och var 49 cm lång. De är tväggstvillingar, alltså inte mer genetiskt lika än syskon. Men det är nog ändå annorlunda. Ingen av dem har funnits utan den andra.
Jag mådde förvånansvärt bra under graviditeten. Men man kan ju inte förneka att det är en stor påfrestning att bära tvillingar. Jag födde dem vaginalt och det gick snabbt och smidigt. Båda kom i huvudbjudning men i felläge (vidöppen hjässbjudning och djup tvärställning). Det var en otrolig upplevelse. Den dagen förändrades våra liv för alltid. Den första tiden var det fullt upp. Men Elly och Nadja har altid varit ganska lätt skötta. Jag har nog aldrig sett det som jobbigt och nu när de har blivit lite äldre så har man ju till och med lite egentid. Men en stor anledning till att det gått så bra är nog att mina sambo pluggar till tandhygienist på distans och har varit hemma väldigt mycket det första halvåret. Men snart är han färdig och ska förhoppningsvis ut i arbetslivet. Då är de "lata" dagarna över.

Ja och anledningen till att jag skriver allt det här är förståss för att en stor del av denna blogg kommer att handla om livet med Elly och Nadja.

...och nej, vi har inte tvillingar i släkten! De kom till genom fertilitetsbehandlig med ägglossningstimulerande tabletter. Så är den saken ur världen.

image2
Så små. Elly till vänster och Nadja till höger.

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh vad kul att du skaffat dig en blogg! Haha.. "Något blir populärt och jag vägrar befatta mig med det." -Det där är säkert genetiskt på någe vis ;)

2008-05-17 @ 00:34:26
URL: http://mjaui.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0