Grynen börjar käka när mamma slutar dalta. Och så var det de här med utbildning..

I natt vaknade bara Nadja en gång och Elly två gånger. Det var underbart!
Vid lunch blev vi bjudna på fika hos en kompis (hon har en son som är jämnårig med Elly och Nadja). Elly tycker att hon är jätte rolig och Nadja tyckte att hennes mjukisdjursmus var jätte rolig. Det är alltid kul att träffa folk man gillar.

Elly och Nadja har äntligen börjat att äta mer normalt. Vi har haft problem med att de bara ätit jätte små portioner och jag har varit så hysterisk över att de inte får i sig tillräckligt med mat att jag försöker få dem att äta vid minsta tecken på hunger. Denna hysteri verkade dock vara problemet . När jag äntligen tog mig själv i kragen och slutade ge dem mat så snabbt så löste det sig själv. Nu väntar vi minst 4 timmar mellan målen och de har blivit riktigt glupska. De har aldrig krävt mat innan så det har inte varit problemet. Utan det är dumma jag som inte kan hålla mig. Men man blir väl så när ens barn hela tiden har snuddat på att vara underviktiga.
Nu äter de i alla fall mer normalt och bara skedmål på dagen. Men de vägrar fortfarande frukost. Jag tror att våra små gryn har placerat det underbara, att inte äta något nattmål, på morgonen i stället.
Så här ser en dag ut (ungefärliga tider):
08 vakna. Välling (men de äter oftast mycket lite eller inget alls).
10 Sova
11 Lunch (ca 1 dl pure + lite furkt eller bär pure till efterrätt + vatten)
13 Sova
15 Gröt (ca 1 port päron och banan havregröt + vatten).
16 Sova
19 Välling (200+ ml)
Natten. Ammas från 1 ggr/pers till 3-4 ggr/pers.

image1
Dubbelmatning!



Insikt!
I dag insåg jag att jag är väldigt glad över de åren jag spenderat, och de åren jag kommer spendera, på universitetet. Min utbildning är väl i jämförelse inte så mycket att skryta med och jag kan inte påstå att jag är av det ambitiösare slaget. Men den har gett mig som person väldigt mycket. Ett annat sätt att se på omvärlden och ett annat sätt att se på kunskap. Dessutom hoppas jag att det en dag ger mig ett jobb som jag både kan försörja mig på och gilla. Men det är en bit dit. Först ska jag vara föräldraledig och sen har jag 2 år kvar innan jag är färdigutbildad socionom (social omsorg). Sen vet man ju aldrig hur det blir. Jag kanske rent av blir kvar?
Jag har aldrig gillat att plugga. Men det är väl egentligen det enda (förutom att vara mamma) som jag verkligen kan. Innan Elly och Nadja kom till världen så hade jag gått i skolan i 14 år i sträck. Så det kändes ju inte helt fel att ta en paus från det och göra något annat. Men när det är dags att återuppta studierna så kommer det nog kännas bra det med. Visst kommer det säkert bli annorlunda och svårare att plugga med barn. Men det skrämmer mig faktiskt inte alls. Jag har aldrig tyckt att det varit jobbigt eller behövt anstränga mig såpass att det verkligen kännts. Så blir det så nu så är det väl bara att ta det.
Skulle jag vara rädd för något så skulle det vara att jobba. Ryser lite vid tanken på en 7-16 dag eller en sommar med bara 3 veckors semester. Men jag kommer att hamna där tillslut och då är det nog inte så illa.


Alla inlägg kommer inte att bli så här långa. Jag har problem med att begränsa mig när jag skriver. Men jag har lovat mig själv...lovat!

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha, Elly bara "Hit me!" och Nadja undrar när det är hennes tur :D Kul att bodysarna passar nu!

2008-05-17 @ 00:38:06
URL: http://mjaui.blogg.se
Postat av: Hannah

De är ju så underbart söta de där två filurerna! =)
När jag var liten var jag så underviktig att de tog in mig på sjukhus och så försökte de tvångsmata mig. Men då hade jag tydligen spytt upp allt igen på den där elaka sköterskan som tryckte i mig maten =)

2008-05-18 @ 10:23:07
Postat av: Christina

Ja Elly ser ju superivrig ut, haha

2008-06-03 @ 21:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0