Tvillingförlossningen

(Jag har egentligen skrivit en 10 sidors uppsats men varje detalj från förlossningen. Men vem vill läsa det? Så jag ger er den korta versonen i stället. Håll till godo.)

Först trodde vi att de skulle komma för tidigt och sen trodde vi inte att de skulle komma alls. Men en söndagkväll så var det äntligen dags.

Klockan 18 så startade värkarna. De var regelbundna direkt och med bara 3 min i mellan.
Klockan 20 kom vi in till förlossningenoch då var jag 5 cm öppen.

Tackade nej till epudral men ja till lustgas och det fortsatte med intensiva och starka värkar.
Det var många personer inblandade pga det var en riskförlossning men jag var väldigt inne i mig själv och sa knappt ett knyst under hela tiden.

Klockan 23 är jag öppen 8 cm och man tog håll på hinnorna för tvilling1, dvs Elly, för att kunna sätta skalpelektrod. Vattnet var makoniumfärgat vilket betyder att de skulle behöva suga rent i hennes svalj så fort hon var ute så att hon inte drog ner det i lugnorna.

Klockan 00 kräks jag en massa eftersom tvilling1, Elly, står vid spinae och kommer åt de nerverna. Strax efter görs nästa undersökning och jag är helt öppen.
Men Elly vill inte sjunka ner i bäckenbotten då hon kommer i felläge, vidöppen hjässbjudning och det blir en del trixande med det, b.la. så får jag en kateter för att tömma blåsan och ge plats åt henne.
Klockan 01.15 sätts syntocinondropp som är värkstimulerande och används nästan alltid vid tvillingförlossningar.
Tillslut sjunker Elly ned ordentligt och efter en halvtimmes sktivt krystande så föds hon klockan 01:48 den 29 oktober 2007.

Allt var lugnt och stilla.. i 6 minuter. Ultraljud görs och hinnorna tas på tvilling2 dvs Nadja. Syntocinondroppet kopplas på igen och en krystvärk, 10 minuter efter Elly, klockan 01:58 den 29 oktober 2007, föds Nadja. Även hon i huvudbjudning men med felläge, djup tvärställning.

Det var fantastiskt att äntligen få möta våra små hjärtan.
Förlossningen var allt igenom en positiv upplevelse med snabbt förlopp på 8 timmar och med minimal bristning. Jag är glad att allt gick så smidigt och snabbt trots tvillingar och felläge på båda.


Nykläckta

Men efteråt mådde jag ganska kasst. Kräktes, svimmade och fick ligga med dropp. Jag förlorade 1,3 liter blod (vilket man klarar ganska bra men det är ungefär det dubbla mot en normal förlossning) och hade hemska eftervärkar då det bildades stora koagler i livmodern. Anledningen är att livmodern ofta har svårt att dra ihop sig eftersom den varit så utspänd i en tvillinggraviditet. Men tillslut fick jag en spruta mot detta.
Sen fick vi ett familjerum (5) på avdelning 11.


Mys i baljan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0