Tvillingar måste va såå jobbigt.

Idag har Elly och Nadja ätit gröt ute för första gången:-) Jag har känt mig ganska låst pga att vi alltid behövt vara hemma under måltiderna. Men nu är den tiden förbi. Ja, vi kommer ju inte äta ute varje dag. Men det är skönt att veta att det är möjligt. Det gick faktiskt jätte bra. Jag hade med lite grötpulver i en påse och kokt vatten i en termos och blandade ihop det precis innan de skulle äta. Som dryck hade jag vatten i en nappflaska (vågade inte ta det i pipmuggen pga allt spill det resulterar i). Vi satt på ett café där det var ganska lugnt och fanns 2 barnstolar. Jag trodde att de kanske skulle bli störda. Men de åt jätte bra och det blev inte alls mycket kladd. Det räckte gott med engångshaklappar. Personalen på cafét var också väldigt hjälpsama. En kille kom ut med ett blött papper när jag försökte torka av Elly och Nadja fast jag inte ens hade bett om det. Men det blev en väldig oreda med alla saker. Skötväska, termos, strumpor som trillar av, söndersmulade smörgåsrån, leksaker, servetter, haklappar, nappflaskor, filtar....
Allt som allt var vi på stan ganska länge och jag var lite orolig att det skulle bli för mycket för Elly och Nadja. Men de var på bra humör hela tiden (förutom när Nadja blev skrämd av en man på cafét) och nu sover de sött (för natten) utan att jag sett några tecken sviter efter den gågna dagen.
Så idag var en väldigt bra dag! Jag åkte t.o.m. hiss själv med vagnen. Det är stort.
Fast i morse var det förståss lite stressigt och det är alltid jobbigt för båda mamms och barn. Mitt i allt virrvarv råkade jag dessutom riva Elly i munnen. Det var när jag skulle klä på henne som min lillfinger nagel kom åt. Ganska typiskt att det hände nu för jag har nog aldrig haft så här kort naglar. Men det gick bra med henne. Hon gnällde lite en kort stund och det blödde lite. Men sen var allt som vanligt igen. Men man får ju så dåligt samvete. Det var ju självklart inte meningen, men ändå en effekt av att man hade bråttom.

image9
Nadja på cafét. Hon tycker att hand är en bra efterrätt.

image10
Elly på cafèt. Mätt och belåten.

Jag fick höra att Elly och Nadja verkar vara väldigt nöjda och glada och jag kan nog bara hålla med om det. De är nästan aldrig ledsna och om de är det så brukar det vara enkelt avhjälpt. Självklart har de också dåliga dagar. Men oftast är de mina små solstrålar. Jag vet inte vad vi gjort för att förtjäna det. Inget förmodligen. Vi får nog bara tacka och ta emot.
I bland har jag dåligt samvete för att vi kanske inte har lika mycket tid och ork som enlings föräldrar. Tiden ska ju delas i två och när man gjort allt dubbelt, så är det inte alltid man orkar leka och umgås så mycket som man vill. Elly och Nadja får leka ganska mycket för sig själva och de får ofta vänta på sin tur. Men ändå så är de världens gosigaste och gladaste barn. Då kan det känns som om man inte förtjänar det.
Men så kan man kanske inte tänka? Man gör ju så gott man kan och gladhet borde ju knappast vara ett tecken på vanvård.

Nu har jag redan skrivit ganska långt. Men jag har en till sak att säga. När vi är ute och går så kommer det ofta fram personer som vill titta på Elly och Nadja och prata med oss. I bland är det trevligt och ibland är det mindre trevligt.
En sak som jag haft problem med är att "jobbigt" är ett ofta förekommande ord i detta möte.
Men jag har accepterat att folk vill fråga om det är jobbigt med tvillingar - de är ju nyfikna.
Jag har accepterat att folk kommer med påståenden som "uj vilket jobb du har" - de jämför säkert med sin/a enling/ar x 2 och tror de vet hur det är.
Men jag står inte ut med att folk besvarar mitt svar "Nej, jag tycker faktiskt inte att det är så farligt" (det tycker jag oftast inte) med "Nä, men vänta du bara. Det kommer".
Vad är det för en sak att säga till en okänd människa? Jag blir så arg. För det första så är det en ganska otrevlig sak att säga (då det bara kan leda till oro inför framtidien), för det andra så är det en totalt onödig upplysning (jag lär ju märka om det blir jobbigt eller ej) och för det tredje så har de ingen anning om vad de snackar om. Jag inser att livet med Elly och Nadja kommer förändras i tackt med dem. Vi kommer att ha bättre och sämre perioder. DET kan vem som helt förutse. Men ingen, inte ens jag. Kan säga hur Elly och Nadjas uppväxt kommer att se ut. När det blir jobbigare eller när det blir lättare. Eller hur och vad jag (och tommy) upplever som jobbigt. Skulle jag t.ex. skaffat barn för att ha massa egentid och pengar. Då hade jag tyckt att livet var skit just nu. Men så är det ju inte och jag är väldigt nöjd med min tillvaro. Jag förstår inte vad folk vill uppnå med den typen av kommentarer. Man kunde ju önska att det var en engångföreteelse. Men det händer faktiskt oftare än ni kan tro.

Nu blev det ett sånt här långt inlägg igen. Det jag lovat att bespara er (om någon läser) från. Men jag ka försöka unvika det i fortsättning.

Tack för mig. Gud vilken underbar familj jag har.

Kommentarer
Postat av: Tommy

Vilka duktiga små monster:D Är så stolt så:D Sen att alla frågar om hur jobbigt det är och vad jobbigt det kommer bli är som du säger jobbigt, tror att de kommentarerna är mer jobbiga än vad elly och nadja kommer bli. Men jag själv ser mörka moln över den där fina åldern mellan 13-18, får väll se om man blir som de där stackars crack föräldrarna som man ser på dr-phil hela tiden då:P Nerå men stackars min plånbok och allt östrogen som lär flyga genom luften:P det blir bråda tider för en stackars överarbetad pappa:D

2008-05-21 @ 22:57:11
URL: http://visualwombat.blogg.se
Postat av: Hannah

Vad roligt att det gick så bra att ta med dem ut! Men jag är inte förvånad, de där charmtrollen är ju så snälla och duktiga.
Synd att folk ska vara så negativa, men de förstår väl inte bättre helt enkelt. Om de tycker att det är så jobbigt med barn så behöver de ju inte skaffa några.
Och jag tror inte att du behöver känna att du inte ägnar tillräckligt med tid åt dem, för som du skrev så verkar de inte vara olyckliga direkt ;)
Det kanske bara är bra om de lär sig att mamma inte kan vara med varje minut av hela deras liv.

Nu får vi allt ta och ses någon dag. Var alldeles för länge sen.
Ta hand om er och hälsa allihop!
Kram kram!

2008-05-22 @ 15:45:05
Postat av: Malin

Jag tror det mest handlar om att folk försöker skapa konversation, på ett lite klumpigt sätt, inget att lägga någon vikt vid. Vad var ni på för cafe? Kolla in Naturum vid mariebergsskogen nån gång också vetja, om ni inte redan varit där. Det är så fint där ute och verkar vara populärt bland småbarnsföräldrar :)

Får man kanske komma över och leka lite med barna den här veckan? :) Eller om ni vill komma hit? Imorgon kommer journalist från veckorevyn hit och ska intervjua, men annars har jag inget planerat i början av veckan.

2008-05-25 @ 12:37:56
URL: http://mjaui.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0